LET OP: Malafide slotenmakers actief ..!!

U heeft vast en zeker het nieuws en/of verschillende televisie programma’s gezien over dubieuze slotenmakers die woekerprijzen rekenen.

Dit zijn vaak ongeschoolde ZZP’ers die u opzadelen met een torenhoge rekening en laten in veel gevallen een vernielde deur achter die, na het bezoek van deze zogenaamde ‘monteur’, niet meer afgesloten kan worden.

Herken de oplichter.

Hoe gaan deze oplichters te werk en hoe herken je ze?

De malafide slotenmaker wordt vaak ingeschakeld door de website die u bezoekt, deze ‘monteurs’ (vaak ZZP’ers) werken via een zogenaamd ‘lead bedrijf’, dit is een website die uw opdracht aan de ZZP’er verkoopt en zodoende vaak achteraf moeilijk te traceren is.

Deze websites ogen vaak ‘goedkoop gemaakt’, ‘anoniem’ en bieden vaak geen tot weinig informatie die betrekking heeft om welk bedrijf het hier precies gaat en hoe u eventuele klachten kunt indienen of hoe u aanspraak kunt maken op eventuele garanties.

De oplichter;

  • Verteld u zo min mogelijk informatie die zijn praktijken kunnen ontmaskeren
  • Maakt vaak gebruik van de ‘€ 35,- voorrijkosten en op locatie kijken wat het kost’ techniek
  • Komt vaak in een personen auto of een werkbus zonder bedrijfs reclame/ logo voorrijden
  • Draagt vaak zijn normale ‘vrije tijdskleding’ zonder bedrijfsnaam en/of logo
  • Heeft vaak een ‘buitenlandse’ uitstraling, denk hierbij aan accent en manier van praten
  • Houdt u vaak aan het lijntje, deze beloofd binnen enkele minuten aanwezig te zijn maar laat u vaak velen malen langer in de kou staan dan beloofd
  • Laat u vaak voordat hij de werkzaamheden begint een ‘goedkoop ogend’ uitgeprint formulier tekenen waar hij vaak pas later de torenhoge bedragen invult
  • Probeert in veel gevallen zoveel mogelijk schade toe te brengen aan uw deur en/of slot om op deze manier de hoogte van de rekening omhoog te schroeven
  • Beschikt in de meeste gevallen niet over vakkundig gereedschap en/of voldoende voorraad om u te voorzien van nieuwe (kwaliteit) sloten
  • Komt vaak héél intimiderend over als er eenmaal betaald moet worden
  • De naam van het bedrijf komt meestal niet overeen met de naam van de website die u benaderd heeft
  • Geven na uw klacht niet meer thuis en worden vaak onbeschoft om vervolgens de telefoon abrupt op te hangen

“Hij rekende maar € 35,- voorrijkosten en zou binnen 15 minuten aanwezig zijn, ik dacht dat zit wel goed”

(De pagina gaat onder de foto verder)

Zo zien de rekeningen van malafide slotenmaker er doorgaans uit.
We hebben een keer een rekening gezien van ruim € 1100,- voor het openen van een deur waar Lock Secure € 115,- zou hebben gerekend.
#MalafideSlotenmakers #Oplichters #Woekerprijzen

Herken de vakman.

Hoe gaat de vakman te werk en hoe herken je deze?

De vakman werkt niet met zogenaamde ‘lead bedrijven’, werkt niet met zzp’ers en heeft eigen monteurs in dienst. Beschikt vaak over een eigen, keurig ogende en verzorgde website die u (achteraf) altijd kunt benaderen voor uw vragen, klachten of complimenten.

De vakman;

  • Verteld altijd welke informatie voor u belangrijk is.
  • Geeft u altijd, zover mogelijk, vooraf een prijsopgave.
  • Komt altijd in een netjes verzorgde bedrijfsauto met bedrijfs reclame/ logo voorrijden.
  • Draagt altijd een voor u herkenbare bedrijfs outfit met bedrijfsnaam en logo.
  • Loopt er altijd netjes verzorgd bij met een gezonde uitstraling zonder dubieuze trekjes.
  • Beloofd u geen gouden eieren met betrekking tot de aanrijtijd en komt zijn afspraken na
    (files en klussen die uitlopen kan natuurlijk altijd onverhoopt voorkomen).
  • Verteld u altijd netjes vóór hij de werkzaamheden begint als toch blijkt dat er eventuele onverwachte kosten bijkomen (dit valt telefonisch niet altijd te beoordelen) en laat u ook geen (goedkoop ogende) dubieuze overeenkomsten vooraf tekenen.
  • Probeert de deur altijd zo netjes mogelijk, in ieder geval met zo min mogelijk schade, open te maken en/ of te herstellen.
  • Beschikt altijd over het juiste gereedschap en heeft altijd voldoende kwaliteit sloten in allerlei soorten en maten op voorraad in zijn service auto.
  • Vraagt altijd vriendelijk of contant of per pin wenst te betalen.
  • De naam op de bedrijfsauto, de werkkleding van de monteur, de bedrijfsnaam op de nota komt (bijna) altijd overeen met de naam van de website die u benaderd heeft.
  • Neemt u klacht altijd serieus door uw verhaal aan te horen en door u netjes te woord te staan en te kijken naar een gewenste oplossing.

“De monteur van Lock Secure heeft de deur geopend zonder enige vorm van schade”

Wat te doen bij oplichting?

Honderden euro’s betaald aan een oplichter, wat nu?
Uw zuurverdiende centen bent u kwijt, maar u kunt wel andere waarschuwen.

Dingen die u kunt doen;

  • Schrijf voor uzelf uw klacht zo gedetailleerd mogelijk op papier of email deze naar uzelf.
  • Meld uw klacht bij de Politie, dit kunt u doen door op deze link te klikken »
  • Meld uw klacht bij Programma Opgelicht, dit kunt u doen door op deze link te klikken »
  • Meld uw klacht bij Consuwijzer, dit kunt u doen door op deze link te klikken »
  • Schrijf online recensies over dit bedrijf EN over de website die u benaderd heeft.
    Zorg wel dat u zeker weet welke website u benaderd heeft over wie u de klacht schrijft.